سلامتی, نوجوان

آنچه والدین باید درباره بهداشت بلوغ نوجوان در بعد اجتماعی بدانند

1. برای افزایش بهداشت بلوغ نوجوان در بعد اجتماعی با او وارد صحبت شوید  

نوجوانان به دنبال شکل‌دهی یک هویت و شخصیت مستقل برای خود هستند و از شخصیت وابسته دوران کودکی به‌تدریج فاصله خواهند گرفت. جست‌وجوی انواع اطلاعات، از منابع مختلف یکی از راهکارهای نوجوانان برای آشنایی با دیدگاه‌های مختلف در جهت ایجاد هویت است. به همین خاطر اگر تمایل دارید که نوجوانتان به شیوه‌ای خاص رفتار کند، تلاش کنید تا از طریق صحبت کردن و یا سایر شرایطی که می‌توانید مهیا کنید، به یکی از مهم‌ترین منابع اطلاعاتی برای نوجوانتان تبدیل شوید.

در آگاهی دادن به نوجوان، به این نکته توجه داشته باشید که او دیگر کودکی نیست که بخواهید با شیوه آمرانه با او صحبت کنید. او برای تبعیت از صحبت‌های شما، احتیاج به دلیل و منطق دارد. در نتیجه در مکالماتتان به این امر توجه کرده و سعی کنید دلایل خود را بابت هر مسئله برای وی توضیح دهید.

2. ایجاد برنامه‌ریزی‌های مناسب

اگر دلتان نمی‌خواهد فرزندتان با گروه خاصی رفت‌وآمد کند، یکی از مناسب‌ترین راهکارها این است که به‌جای درگیری مستقیم با فرزندتان، تلاش کنید تا به شکلی غیرمستقیم، ساعات روز وی را پرکنید تا زمانی برای گذراندن در کنار افراد نامناسب باقی نماند.

3. برای افزایش بهداشت بلوغ نوجوان در بعد اجتماعی به او اهمیت بدهید

فرزند شما، اکنون از دوران کودکی فاصله گرفته است و در تلاش است تا به‌عنوان یک بزرگ‌سال برای خود جای پایی باز کند. سعی کنید به‌عنوان خانواده وی، نخستین کسانی باشید که این اهمیت را برای او قائل می‌شوید. برای مثال در مورد مسائل مختلف از او هم‌ نظر بخواهید و یا با امور مختلف آشنایش کنید. این مسئله به شما در شکل‌دهی یک رابطه مناسب با فرزندتان بسیار کمک خواهد کرد.

4. به حریم خصوصی فرزندتان احترام بگذارید

رفتارهایی نظیر چک کردن مکالمات فرزندان، تعقیب آن‌ها در مسیری که می‌روند و یا سایر رفتارهای ازاین‌دست، اگرچه از جانب والدین به این خاطر انجام می‌شود که نگران پیامد رفتارها هستند، اما باعث می‌شود که اعتماد میان شما و فرزندتان از بین برود. این امر، پیامدهای بسیار منفی را به همراه خواهد داشت.

در طول سال‌هایی که فرزندتان در دوران نوجوانی است، به این مسئله توجه داشته باشید که اگرچه او می‌بایست در چهارچوب اصول خانوادگی رفتار کند، اما قرار نیست او آیینه‌ای از والدینش باشد و برخی تفاوت‌ها میان شما و او نه‌تنها نامطلوب نیست، بلکه بسیار طبیعی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *