کودک

کشف کودک 50 هزار ساله از نژادی ناشناخته

‌به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ساینس آلرت، دانشمندان موفق به کشف قطعه‌ای کوچک از استخوان جمجمه یک دختر 13 ساله شده‌اند که بیش از 50 هزار سال پیش از دنیا رفته است. شاید این دختر 13 ساله زمان زیادی را روی زمین سپری نکرده باشد اما بسیار منحصر به‌فرد بوده است. نتایج تجزیه و تحلیل‌ها روی این استخوان جمجمه نشان می‌دهد که این دختر اولین نسل از وصلت دو گونه متفاوت انسان‌تباران بوده است.

نتایج آنالیزهای ژنتیکی نشان می‌دهد مادر این دختر نئاندرتال و پدرش یک دنیسووا بوده است. استخوان جمجمه این دختر کوچک ثابت می‌کند که این دو نژاد از انسان‌تباران منقرض‌شده با هم وصلت داشته‌‌اند.

دانشمندان پیش از این هم احتمال می‌دادند که دنیسوواها و نئاندرتال‌ها فرزندانی با هم داشته‌ باشند اما هرگز فکر نمی‌کردند که بتوانند بقایای یکی از این فرزندان دورگه را پیدا کنند. وجود انسان‌تباران دنیسووا تا سال 2010 کشف نشده بود.

به گفته دانشمندان، نئاندرتال‌ها و دنیسوواها در اصل یک گروه بوده‌اند اما حدود 390 هزار سال پیش از هم جدا شدند و به دو جمعیت متمایز اما بسیار شبیه به‌ هم تکامل یافتند.

این دو نژاد برای مدت زیادی در اوراسیا در کنار هم زندگی کردند. کشف بقایای این دختر 13 ساله نشان می‌دهد که این دو گروه نه تنها یکدیگر را می‌شناختند بلکه با یکدیگر تعامل هم داشته‌اند.

این دختر دورگه «دنیسووا 11» یا دنی نامیده شده است. یک دیرینه‌شناس روسی در سال 2012 تکه جمجمه دنی را کشف کرد و با آنالیز پروتئینی متوجه شد که استخوان متعلق به یک انسان‌تبار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *