نوزاد

نکاتی مهم برای نگهداری از نوزاد یک ماهه

در خصوص رشد و تکامل نوزاد یک ماهه نکاتی وجود داشته که لازم است والدین به آن توجه داشته باشند. همچنین اگر قرار است بچه اول شما به دنیا آید بهتر است که در مورد چگونگی رشد نوزاد و در خصوص زندگی بعد از تولد نوزادتان اطلاعاتی به دست آورید تا بهتر بتوانید با شرایط جدید روبرو شوید. از طرفی رفتارها و کارهایی وجود دارد که باید آن را با نوزاد انجام داده در ادامه این مقاله به آن می پردازیم. لازم به ذکر است که بدانید نوزاد یک ماهه حرکات و ادراکاتی داشته که پدر و مادر با بررسی آن در میابند که فرزندشان نرمال است یا خیر.

 

زندگی والدین در یک ماهگی نوزاد

با تولد نوزاد طبیعتاً در زندگی والدین تغییراتی ملاحظه می شود و اگر این نوزاد اولین فرزند آنها باشد به طور حتم این تغییرات بیشتر به چشم می آید. حالا دیگر مادر صاحب فرزندی شده است که نیاز به تغذیه از شیر او را دارد که به طور حتم رنج های شیر دادن برای تمامی مادران وجود دارد، زیرا پس از زایمان شیر از غدد خارج شده و موجب تراکم خون می‌شود که این امر موجب می شود شیردهی گاهی وقت ها با ناراحتی صورت پذیرد.

 

همچنین ممکن است شما در یک ماهگی نوزاد تان که باید از بچه دار شدن خوشحال باشید احساس افسردگی و ناراحتی و غم کنید که این موارد می‌تواند مرتبط با کم خوابی، بی تجربگی در خصوص نوزاد، مراقبت از نوزاد و غیره باشد؛ برای فرار از افسردگی پس از زایمان بهتر است که برای خودتان زمان گذاشته و نوزادتان را به همسرتان یا مادرتان سپرده و به خرید بروید، در جمع دوستان تان حاضر شوید که این موارد به شما کمک می کند آرام بگیرید.

 

نوزاد یک ماهه,دانستنیهای نوزادان,همه چیز در مورد نوزاد یک ماهه

با تولد نوزاد طبیعتاً در زندگی والدین تغییراتی ملاحظه می شود

 

چگونگی رشد نوزاد یک ماهه

نوزاد در یک ماهگی به گونه‌ای بوده که بینایی او هنوز کامل نشده و جسم را بسیار تیره می بیند. همچنین لازم است بدانید نوزاد یک ماهه اجسام را در فاصله های ۸ تا ۱۵ اینچ تشخیص می دهد با این حال فقط زمانی که شما خیلی به او نزدیک هستید امکان دارد که صورت شما را ببیند و با این وجود اگر نوزاد به چشم های شما نگاه نمی کند به هیچ عنوان نگران نباشید زیرا در ابتدا نوزادان تمایل دارند که به موها و ابروها و سایر قسمتهای صورت نگاه کنند. پس از گذشت یک ماه که کودک شما می تواند شما را شناسایی کند اقدام به برقراری ارتباط چشمی با شما کرده و شما به راحتی می توانید این امر را مشاهده نمایید.

 

نوزاد یک ماهه,رفتار با نوزاد یک ماهه,یک ماهگی نوزاد

نوزاد یک ماهه اجسام را در فاصله های ۸ تا ۱۵ اینچ تشخیص می دهد

 

اطلاع از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

یکی از اتفاقات بسیار نادری که ممکن است برای نوزادان یک ماهه رخ بدهد سندروم مرگ ناگهانی می باشد. دقت داشته باشید اگر چه این سندروم جزو دلایل مرگ نوزادان زیر یک سال می باشد اما بسیار نادر بوده و تا به حال در کودکان بسیار کمی مشاهده شده است. لازم است بدانید این سندرم معمولاً نوزادان بین ۱ تا ۴ ماه را تحت تاثیر قرار داده و تقریبا ۹۰ درصد نوزادانی که از این سندرم می ‌میرند زیر شش ماه هستند. حال جهت کاهش احتمال این سندروم باید نوزاد را به پشت خوابانده و سعی کنید با نوزاد خود در یک اتاق و اما در تخت و جدا بخوابید. از پوشاندن لباس زیاد در هنگام خواب بر تن نوزاد یک ماهه نیز اجتناب نمایید و اگر فکر می کنید که نوزادتان سرما خواهد خورد بهتر است لباس گرم تنش کنید.

 

نوزاد یک ماهه,همه چیز در مورد نوزاد یک ماهه,رفتار با نوزاد یک ماهه

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد بسیار نادر است

 

قولنج یا کولیک نوزاد چیست؟

یکی از مشکلاتی که نوزاد یک ماهه معمولاً تحت تاثیر آن قرار می گیرد قولنج یا کولیک می باشد. لازم است بدانید کولیک گریه غیر قابل کنترل نوزادان سالم بوده که ۴۰ درصد نوزادان را تحت تاثیر قرار می دهد. معمولاً مشاهده می‌شود که بیشتر نوزادان در سه ماه اول خیلی گریه می‌کنند که این گریه با قولنج متفاوت می باشد.

 

به طور کلی می توان گفت تعریف قولنج شامل گریه کردن حداقل ۳ بار در هفته و برای حداقل سه هفته پشت سر هم، سه ساعت گریه پشت سر هم و شروع از هفته سوم تا ششم می باشد. با این وجود باید توجه داشت که در بیشتر موارد مشاهده شده که کولیک در سه ماهگی از بین می رود. به طور کلی دلیل مشخصی برای قولنج تعیین نشده اما به طور کلی می توان گفت حساسیت های غذایی و سیستم گوارش نابالغ نوزاد می تواند از جمله مهمترین دلایل ابتلا به قولنج و کولیک باشد. حال برای درمان گریه های نوزاد یک ماهه بهتر است با پزشک صحبت کرده که با وجود این که احتمال عفونت مجاری ادرار نیز وجود دارد، پزشک تمامی موارد را بررسی می نماید.

 

برای آرام کردن نوزادان روش های مختلفی وجود داشته که بهترین حالت آن شبیه سازی شرایط رحم برای آنها می باشد. برای این امر بهتر است نوزاد را در یک ملحفه قنداق کرده یا در کریر قرار دهید. همچنین بیرون بردن نوزادان با ماشین می تواند موجب آرام گرفتن آنها شود و از طرفی لازم است که نوزاد را در بالا نگه داشته تا گاز از بدنش خارج شده و آرام بگیرد.

 

نوزاد یک ماهه,زردی نوزاد یک ماهه,دلایل مرگ نوزادان

یکی از مشکلاتی که نوزاد یک ماهه معمولاً تحت تاثیر آن قرار می گیرد قولنجمی باشد

 

زردی نوزادان در یک ماهگی

زرد شدن پوست صورت و سفیدی چشم ها زردی می باشد معمولاً برای بسیاری از نوزادان یک ماهه اتفاق می‌افتد، این زردی به گونه‌ای است که اگر شما انگشت خود را بر روی سینه نوزاد فشار دهید اثر زرد رنگ مشاهده خواهید کرد. معمولاً زردی در روزهای دوم و سوم پس از زایمان نمایان شده که برخی از آنها خود به خود بعد از دو هفته از بین خواهد رفت. حال باید بدانید که نوزادان نارس و نوزادانی که بیماری ‌های ژنتیکی دارند نسبت به این بیماری آسیب پذیر تر بوده و همچنین نوزادانی که مقدار کافی شیر دریافت نمی کنند بیشتر دچار زردی می شوند.

 

نوزاد یک ماهه,رفتار با نوزاد یک ماهه,دل درد نوزاد یک ماهه

معمولا بسیاری از نوزادان تا یک ماهگی به زردی مبتلا می شوند

 

وضع بدن و حرکات کلی نوزاد در یک ماهگی

به طور کلی وضع بدن نوزاد یک ماهه باید به صورتی باشد که اگر او را به پشت بخوابانید، سرش را به یک طرف نگه داشته و بازوها و پایش را تند و سریع حرکت دهد. نوزادان در هنگام خوابیدن دستشان را بسته و انگشتش شصت خود را در دست جمع می کنند. هنگامی که شما گوشه دهان نوزاد را لمس کنید، برای مکیدن انگشت تان سرش را به طرف انگشت شما می چرخاند و اگر نوزاد را بخواهید در حالت نشسته قرار دهید سرش عقب رفته و نمی تواند به درستی سرش را نگه دارد. همچنین اگر نوزاد یک ماهه را روی شکم قرار دهید، سرش را به اطراف چرخانده و پاها و بازوهایش را خم می کند که شما می توانید با بررسی این موارد از سلامت فرزندتان مطمئن شوید.

 

نوزاد یک ماهه,همه چیز در مورد نوزاد یک ماهه,رفتار با نوزاد یک ماهه

نوزادان در هنگام خوابیدن دستشان را بسته و انگشتش شصت خود را در دست جمع می کنند

 

بینایی و حرکات ادراکی نوزاد یک ماهه

همانطور که پیشتر گفته شده در خصوص بینایی نوزاد یک ماهه باید بدانید که نوزادان در یک ماهگی اشیا را تیره دیده و جهت دیدن صورتتان باید صورت خود را در نزدیکی قرار بدهید. مردمک های کودک به نور واکنش نشان داده و سعی می کند که چشم خود را به سمت منبع نور بچرخاند همچنین اگر نور را به چشمانش بیندازید محکم چشمهای خود را می بندد. معمولاً از سه هفتگی به بعد کودک به صورت هوشیار به چهره ای که به او غذا می دهد یا با او صحبت می کند و برایش آشنا است نگاه می کند. همچنین لازم است بدانید نوزاد از ۶ تا ۸ هفتگی هنگامی که چیزی به او نزدیک می شود برای محافظت از چشمانش، پلک می زند.

 

وضعیت شنیداری نوزاد در یک ماهگی

نوزاد یک ماهه هنگامی که صدای ناگهانی بشنود ترسیده و چشم هایش را  می بندد در این زمان ممکن است دست و پاهایش را دراز کرده و انگشتان دست و پا را از هم باز کرده و شروع به گریه کردن نماید اما هنگامی که زنگوله کوچک را به آرامی در مقابل او تکان دهید برای مدت کوتاهی حرکت نکرده و ممکن است چشم ها و سرش را به اطراف بچرخاند اما هنوز به درستی نمی ‌تواند محل صدا را تشخیص دهد.

 

نوزاد یک ماهه,بینایی نوزاد یک ماهه,همه چیز در مورد نوزاد یک ماهه

در چند ماه اول پس از تولد نوزاد هرگز او را تنها نگذارید

 

نوزاد به صدای طولانی مثل صدای جاروبرقی علاقه داشته به طوری که با روشن شدن جاروبرقی ممکن است به طرف صدای آرامش بخش برگردد البته زمانی که غذا می خورد یا جیغ می کشد طبیعتاً به این صداها واکنشی نشان نمی دهد. لازم است بدانید نوزاد یک ماهه وقتی خوشحال است صدای خفیف تولید کرده و پس از مدتی به صحبتهای والدین واکنش نشان داده و صداهایی از حنجره شان خارج می کنند که این مرحله در واقع اولین مرحله جهت آمادگی برای صحبت کردن می باشد.

 

تنبیه لفظی نوزاد یک ماهه

به طور کلی می‌توان گفت تنبیه کردن نوزاد یک ماهه وقتی که از گریه های مکرر نوازد خود خسته شده اید و سرش داد بزنید کاری کاملاً اشتباه بوده زیرا این امر به نوزاد شما یاد می دهد که کسی که از او مراقبت می کند نزد کودک نوزاد بی اعتبار شود. شاید بسیاری از افراد فکر کنند که نوزاد در یک ماهگی از سر و صدا و تنبیه والدین چیزی درک نکرده اما باید بدانید از همان زمان تنبیه شما می تواند بر روی کودک تاثیرات مخربی به جا بگذارد و موجب از دست دادن اعتماد به نفس فرزندتان شود.

 

نوزاد یک ماهه,توانایی نوزاد یک ماهه,همه چیز در مورد نوزاد یک ماهه

نوزاد به صدای طولانی مثل صدای جاروبرقی علاقه داشته و ممکن است با صدای آن به خواب رود

 

نحوه رفتار درست با نوزاد یک ماهه

یکی از موارد مهم در خصوص رفتار درست با نوزاد یک ماهه این است که بهتر است اجازه ندهید کودکتان هنگامی که گریه می کند در گهواره تنها بماند زیرا یک کودک وقتی گریه می کند می خواهد چیزی را به شما بگوید پس لازم است که با گریه های او مخصوصاً در ماه های اول ارتباط برقرار کرده و سعی کنید به آنها پاسخ بدهید.

 

همچنین لازم است بدانید که نوزادان مانند یک انسان بالغ نخوابیده و معمولاً هر دو یا سه ساعت از خواب بیدار می شوند و به دنبال مادرشان می گردند با این شرایط بهتر است که اگر در مورد خواب در رختخواب با کودک تان مطمئن نیستید، گهواره تهیه کرده و در نزدیکی خود نگه دارید. با این حال می توانید پس از بیدار شدن کودک تان را آرام کرده تا دوباره به خواب برود.

 

یکی از دیگر از مواردی که باید به آن توجه زیادی داشته باشید این است که افراد زیادی با گریه شدید نوزادان کنترل اعصاب خود را از دست داده و ممکن است تکان شدیدی به نوزاد یک ماهه خود بدهند، در اینجا ممکن است کودک شما ساکت شود اما باید بدانید احتمالا فقط این عمل شما موجب ترس کودک شده است که با این کار می توانید به بدن ظریف کودکتان آسیب برسانید. از طرفی باید دقت داشته باشید که دستان مادر محل آرامش نوزادان است و لازم است که به طور منظم نوزاد را در آغوش گرفته و سعی کنید که همیشه در آغوش خودتان آرام شود.

 

نوزاد یک ماهه,رفتار با نوزاد یک ماهه,همه چیز در مورد نوزاد یک ماهه

در هیچ زمانی نباید نوزاد یک ماهه بدون مراقبت و تنها باشد

 

هرگز نوزاد را تنها نگذارید

یکی از مواردی که بسیاری از افراد بدون هیچ گونه اطلاعی به آن تاکید دارند، تنها گذاشتن نوزاد در گهواره یا رختخواب می باشد. اما لازم است بدانید در هیچ زمانی نباید نوزاد یک ماهه بدون مراقبت و تنها باشد در اینجا بعضی از افراد می گویند که نوزاد باید از همان ابتدا یاد بگیرد که مستقل باشد اما باید توجه داشته باشید در یک ماهگی نوزاد درک درستی از مستقل شدن نداشته و لزومی ندارد که از آن زمان بخواهید تنهایی را به نوزادتان یاد بدهید بلکه بعدا فرزندتان یاد خواهد گرفت که چگونه در زندگی مستقل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *