سلامتی, کودک, نوجوان

فواید ویتامین D

 

پوست و مو

حفظ سلامت پوست و مو برای همه افراد حائز اهمیت است. از جمله خواص وجود ویتامین D در بدن حفظ همین سلامتی پوست و مو خواهد بود. ویتامین D دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان است که به ترتیب بر درمان آفتاب سوختگی و جوانسازی پوست تاثیر می‌گذارد. ویتامین D علاوه بر سلامت پوست بر سلامت مو هم اثر می‌گذارد. زمانی که میزان ویتامین D در بدن کاهش یابد فولیکول‌های مو ضعیف می‌شوند و فرد دچار ریزش مو خواهد شد.

پیشگیری از ابتلا به سرطان
ویتامین D یکی از قاتلان سلول‌های سرطانی است و از تکثیر سلول‌های سرطانی در بدن جلوگیری می‌کند. پس ویتامین D خطر ابتلا به بیماری سرطان را کاهش می‌دهد.

جلوگیری از پوکی استخوان
کلسیم و فسفر دو عامل اصلی در حفظ سلامت استخوان‌ها هستند که سطح آنها به وسیله ویتامین D در بدن به تعادل می‌رسد. جذب کلسیم موجود در غذا توسط ویتامین D صورت می‌گیرد. همان طور که گفته شد جذب کلسیم کافی مانع از بروز بیماری راشیتیسم و پوکی استخوان در افراد می‌شود.

بهبود بیماری ام اس
پروتئین موجود در ویتامین D به ترمیم سلول‌های عصبی آسیب دیده کمک می‌کند. پس در بهبود بیماری ام اس نیز تاثیرگذار‌ خواهد بود.

 

راه‌های جذب ویتامین D

تخم مرغ

مصرف متعادل و به اندازه تخم مرغ به تامین ویتامین D در بدن کمک می‌کند. تخم مرغ غذایی سرشار از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین است. مصرف تخم مرغ مقدار زیادی از ویتامین D لازم بدن را تامین می‌کند.

لبنیات

بیشترین میزان ویتامین D و کلسیم را لبنیات دارند. لبنیاتی مثل شیر، ماست، خامه، پنیر و کشک جزو در دسترس‌ترین مواد غذایی هستند که نقش بسزایی در تامین ویتامین D در بدن دارند.

لازم به ذکر است؛ که مصرف زیاد ویتامین D، می‌تواند باعث از دست دادن اشتها، ادرار پی در پی و کاهش وزن شود. همچنین میزان زیاد این ویتامین می‌تواند باعث ایجاد مشکلات کلیوی و قلبی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *