پدر, مادر

تفاوت عشق بین زنان و مردان

آگاهی از تفاوت مردان و زنان در عشق منجر به درک متقابل آن‌ها از یکدیگر می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد ارتباطی عاشقانه‌تر و صمیمی‌تر میان زوجین شود. مفهوم عشق، علاوه بر اینکه در هر فرد متفاوت است، بین زن و مرد نیز متفاوت است. بسیاری از درگیری‌های زوجین در این مورد، به دلیل ناآگاهی هر جنس، از نحوه عاشق شدن و ابراز علاقه جنس مخالف خودش است. بسیاری از زوجین با این ادعا که همسرشان دوستشان ندارد و عاشقشان نیست، پای به جلسات مشاوره می‌گذارند، در صورتی که خیلی از آن‌ها از این تفاوت‌ها آگاهی ندارند و می‌خواهند همسرشان، مثل خودشان عشق خود را ابراز کند.

تفاوت مردان و زنان در عشق | عشق چیست؟

عشق، یکی از پیچیده‌ترین مفاهیم زندگی بشری است و هیچکس نمی‌تواند تعریف دقیقی از آن ارائه دهد. از نظر استرنبرگ، 3 مولفه عشق شامل شهوت و انگیزش جنسی، صمیمیت و دوست داشتن و تعهد و وفاداری است.

صمیمیت

استرنبرگ صمیمیت را جوهره عشق می‌داند و آن را شامل عناصری مثل توجه زیاد، میل به رفاه و پیشرفت، داشتن درک متقابل، احترام، تکیه کردن به او، رابطه صمیمانه و صادقانه و … می‌داند. به طور کلی صمیمیت، همان دوست داشتنی است که خیلی از شما تجربه کرده‌اید.

تفاوت مردان و زنان در عشق | شهوت

انگیزش شهوانی و جذابیت‌های جسمانی، یکی دیگر از جنبه‌های عشق است که اگر وجود نداشته باشد، شما نمی‌توانید اسم آن احساس را عشق بگذارید. شاید در اطراف خود مدعی عشق دیده باشید که می‌گویند «من حاضر نیستم به او دست بزنم». احساسی که در آن جنبه‌های شهوانی نسبت به معشوق وجود نداشته باشد، با عنوان عشق رفاقتی یا بی هدف شناخته می‌شود. بیان نیازهای جنسی بیشتر از طرف مردان عاشق ابراز می‌شود.

تعهد

این جنبه بیشتر برای مراقبت از معشوق و نگهداری دائم او کنار خود تعریف می‌شود. فرد در این جنبه، می‌خواهد معشوقش فقط برای او باشد و او نیز فقط برای معشوقش باشد. حفظ و مراقبت از عشق از گزند حوادث بیرونی و برنامه ریزی برای یک عشق بلند مدت، تعهد است. اما احساسی که در آن فقط تعهد وجود داشته باشد، با عنوان عشق پوچ شناخته می‌شود.

 

تفاوت زن و مرد در عشق

طبیعتا زنان و مردان نگاه متفاوتی به زندگی دارند، اما تحقیقاتی مبنی بر تفاوت مردان و زنان در عشق وجود ندارد. اما در برخی جنبه‌ها ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. برخی از نشانه‌های عشقی که ممکن است در زن و مرد تفاوت داشته باشد شامل موارد زیر می‌باشد:

تفاوت مرد و زن در عشق
زنان مردان
دوست دارد مرد را تکیه گاه بداند نقش حامی و قهرمان می‌خواهد داشته باشد
نیاز دارند مراقبت شوند مرد عاشق سعی در رفع تمام نیازهای زن می‌کند
احساسی تر برخورد می‌کنند بر اساس منطق برخورد می‌کنند
عشق خود زندگی است عشق یک دغدغه و مشغولیت بزرگ است
اوج زندگی همراه با عشق و آرامش است موفقیت، محبوبیت، پیشرفت و ثروت اوج زندگی است

تشابهات زنان و مردان در عشق

با وجود تفاوت مردان و زنان در عشق رفتارهای مشابهی نیز بین آن‌ها دیده می‌شود. در ادامه به برخی از این تشابهات در رفتار و خواسته‌ها پرداخته‌ایم:

1- برای هر دو مفهوم عشق، تمایل به سبک کردن کارهای همسر است.

2- تفاوت‌های جنسیتی در تمایل به ازدواج آنچنان تأثیری ندارد.

3- زن و مرد عاشق، هر دو سعی می‌کنند محیطی را برای همسرشان ایجاد کنند که بتوانند هر کاری را کنار هم انجام دهند و در همه چیز با هم شریک باشند.

4- هر دو جنس به یک اندازه دوست دارند عشقشان را ابراز کنند.

5- با اینکه گفته می‌شود زنان نیاز به دریافت عشق و مردان نیاز به ابراز عشق دارند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که تفاوت معناداری در این موارد بین زن و مرد وجود ندارد.

 

تفاوت زنان و مردان در ابراز عشق

بیشتر تعارضات و اختلافات زوجین ناشی از عدم آگاهی آن‌ها به تفاوت مردان و زنان در عشق می‌باشد. عاشق شدن زنان با مردان تفاوت‌هایی را به دنبال دارد. در ادامه به 6 تفاوت اصلی در ابراز عشق میان دو جنس پرداخته‌ایم. البته لازم به ذکر است موارد زیر در مورد اکثریت زنان و مردان نه همه آن‌ها صدق می‌کند، پس شما می‌توانید با کسب مهارت در ابراز عشق به شریک خود کاستی‌های رابطه را از بین ببرید.

1- زن‌ها معمولا عشقشان را با رفتار‌های منفی مثل حساسیت‌های بیش از حد، نگرانی، گریه کردن و به قول معروف گیر دادن به همسر نشان می‌دهند.

2- مردان عشقشان را به وسیله انجام فعالیت‌های مشترک، پیش قدم شدن برای رابطه جنسی و کمک به همسرشان انجام می‌دهند و زنان معمولا با ادعای کمتر عشقشان را بروز می‌دهند.

3- زنان عاشق دوست دارند از هر دری صحبت کنند و فقط حرف بزنند، اما مردان عاشق دوست دارند بشنوند و زیاد حرف نزنند. .

4- زن عشقش را با اعتماد کردن نشان می‌دهد و مرد با اطمینان دادن. این می‌تواند نوعی تفاوت مردان و زنان در عشق باشد.

5- زنان عاشق معمولا نقاط ضعف معشوق را بیشتر نادیده می‌گیرند، با مردشان بهتر کنار می‌آیند و او را می‌پذیرند. اما مردان عاشق سعی در اصلاح خود، اصلاح شریک عاطفی خود دارند. به همین دلیل ممکن است کمی منتقد باشند.

6- مردان در هنگام عصبانیت ترجیح می‌دهند که تنها بمانند اما زنان بر عکس این قضیه هستند.

 

مردان سریع‌تر از زنان عاشق می‌شوند

طی تحقیقات انجام شده در رابطه با تفاوت مردان و زنان در عشق مشخص شد، مردان زودتر از زنان عاشق می‌شوند و همچنین سریع‌تر عشق خود را ابراز می‌کنند. این مسئله کاملا بدیهی است چرا که زنان اغلب برای در عشق خود مردد می‌شوند، برای ابراز آن صبر می‌کنند و معمولا دیرتر گارد خود را پایین می‌آورند. در واقع مردان به هنگام طرد شدن از طرف کسی که دوستش دارند، کمتر از زنان آسیب می‌بینند. البته این مورد در تمام روابط و برای تمام افراد صدق نمی‌کند. همچنین مردان زودتر از زنان جمله «دوستت دارم» را بر زبان می‌آورند و زنان اغلب برای گفتن چنین کلماتی بیشتر صبر می‌کنند.

 

خانم‌ها بیشتر ابراز علاقه می‌کنند

پس از شکل گیری روابط عاطفی اغلب زنان بیشتر از جملاتی همانند «دوستت دارم» استفاده می‌کنند. این می‌تواند نوعی تفاوت مردان و زنان در عشق باشد. اغلب این جمله برای خانم‌ها معنا و مفهوم عمیق‌تری دارد. در صورتی که مردان متوجه باشند این جمله چقدر برای زنان اهمیت دارد و روی آن‌ها تأثیرات عمیقی می‌گذارد، برای بهبود روابط و افزایش صمیمت بین خود بیشتر از آن استفاده می‌کنند. زنان بیان این جمله را به عنوان تجدید عهد در نظر می‌گیرند و همواره می‌خواهند با ابراز عشق، احساسات شریک خود را نیز به صورت متقابل دریافت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *