پدر, مادر

بوسیدن همسر در مقابل فرزند

بوسیدن همسر در مقابل فرزند شاید برای بسیاری از والدین موضوعی خجالت‌آور باشد که باعث شود از انجام آن اجتناب ‌کنند و یا تصور کنند که این مسئله می‌تواند مشکلاتی را در تربیت جنسی فرزندانشان ایجاد کند. بااین‌حال روانشناسان خانواده معتقدند بوسیدن همسر در مقابل فرزند درصورتی‌که تبدیل به رفتاری جنسی نشود می‌تواند تا حد زیادی برای کودک شما مفید هم باشد. این رفتار باعث خواهد شد تا فرزند شما از کودکی با ابراز محبت کردن آشنا شده و بعدها در این زمینه دچار مشکل نشود. مهم‌تر اینکه بوسیدن همسر در مقابل فرزند این آرامش خاطر را در فرزند شما ایجاد خواهد کرد که فضای خانواده او سرشار از محبت و صمیمیت میان والدین است. با توجه به اهمیت موضوع در ادامه به طور کامل درباره آن صحبت خواهیم کرد.

بوسیدن همسر در مقابل فرزند

بسیاری از والدین تصور می‌کنند بوسیدن یکدیگر موضوعی است که می‌بایست آن را از فرزندانشان پنهان کنند. این موضوع با توجه به فرهنگ کشور ما یکی از مسائلی است که زوجین از علنی شدن آن احساس خجالت می‌کنند. بااین‌حال بوسیدن همسر در مقابل فرزند به میزانی که فکر می‌کنید نیز تربیت آن‌ها را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. مگر اینکه آن‌ها احساس کنند این بوسه‌ها رنگ و بوی جنسی داشته و یا طولانی شدن زمان این رفتار به آن‌ها این احساس را القا کند که والدین توجهی به آن‌ها ندارند.

اگر شما و همسرتان می‌خواهید در حضور بچه‌ها یکدیگر را ببوسید بهتر است تا جای ممکن این رفتار را برای آن‌ها عادی جلوه دهید. برای عادی جلوه دادن این موضوع می‌بایست آن‌ها از سنین کودکی شاهد چنین رفتاری میان والدین باشد و از آن مهم‌تر اینکه سایر رفتارهای محبت‌آمیز مانند صحبت کردن بامحبت یا همکاری را نیز میان شما ببینند. درصورتی‌که شما به اصول و محدودیت‌های مربوط به این موضوع به‌خوبی توجه داشته باشید بوسیدن همسرتان در مقابل بچه‌ها حتی می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی در رشد عاطفی آن‌ها داشته باشد.

مزایای بوسیدن همسر در مقابل فرزند

برخلاف تصور بسیاری از زوجین، بوسیدن همسر در مقابل فرزند می‌تواند مزایایی را نیز برای رشد هیجانی و احساس امنیت در آن‌ها به همراه داشته باشد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. البته می‌بایست به این نکته توجه داشته باشید که دستیابی به این مزایا نیازمند توجه به اصولی است که روانشناسان خانواده راجع به این موضوع بیان می‌کنند.

یادگیری بهتر محبت کردن و بیان احساسات

درصورتی‌که فردی از کودکی رفتار محبت‌آمیز را میان والدین خود دیده باشد این موضوع را یاد خواهد گرفت که در آینده و در روابط صمیمانه خود بدون خجالت نسبت به همسر خود محبت داشته و این محبت را ابراز نماید. ناتوانی در بیان احساسات یکی از جدی‌ترین مشکلاتی است که میان زوجین اتفاق می‌افتد و یکی از راه‌های پیشگیری از آن این است که کودک از ابتدا رفتار محبت‌آمیز را میان والدین خود ببیند.

بالا رفتن احساس آرامش و امنیت خاطر

جدایی والدین یا اختلاف‌نظر میان آن‌ها یکی از موضوعاتی است که به‌شدت شرایط روحی فرزند شما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و حتی می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی نظیر افسردگی یا اضطراب در آن‌ها شود. به همین نسبت درصورتی‌که فرزند شما شاهد محبت و رفتار صمیمانه میان والدین باشد به این باور خواهد رسید که دارای یک خانواده صمیمی است و این موضوع تا حد زیادی باعث آرامش خاطر وی خواهد شد.

بوسیدن همسر در مقابل فرزند | آنچه باید رعایت کنید

اگرچه بوسیدن همسر در مقابل فرزند می‌تواند باعث رشد عاطفی بهتر آن‌ها شود بااین‌حال بی‌توجهی به برخی نکات در این زمینه می‌تواند مشکلات جدی را در شرایط روحی فرزندتان ایجاد نماید. به همین خاطر بهتر است در این زمینه به اصول و مرزهایی که روانشناسان خانواده بیان می‌کنند توجه کافی داشته باشید.

حدومرز رابطه را مشخص کنید

اولین موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که ارتباط شما می‌بایست یک ارتباط محبت‌آمیز بوده و شروعی برای رابطه جنسی میان شما و همسرتان نباشد. بهتر است علاوه بر بوسیدن لب‌ها گاهی نیز صورت یا دست همسرتان را ببوسید. همچنین در کنار بوسیدن، همسرتان را در آغوش بگیرید، با کلام و رفتارتان به وی محبت داشته باشید و به عبارتی سعی کنید فرزندتان شاهد مجموعه‌ای از رفتارهای محبت‌آمیز میان شما و همسرتان باشد.

احساس بی‌توجهی را القا نکنید
بوسیدن زن و شوهر مقابل فرزندان نباید به‌گونه‌ای باشد که آن‌ها احساس کنند شما زمانی برای توجه به آن‌ها ندارید و از بودن در کنار شما مأیوس شوند. همچنین برخی کودکان به‌ویژه در سنین پایین‌تر یا در مرحله عقده اودیپ و الکترا با مشاهده رفتار محبت‌آمیز میان والدین دچار احساس حسادت شده و رفتارهای پرخاشگرانه‌ای از خود نشان خواهند داد. همان‌طور که گفته شد نوع ارتباط میان شما و همسرتان تا حد زیادی از بروز این مسائل جلوگیری می‌کند بااین‌حال اگر به هر دلیلی با چنین مشکلاتی مواجه شدید بهتر است از یک مشاور کودک کمک بگیرید.
به کنجکاوی‌های کودک توجه داشته باشید

احتمال دارد بوسیده شدن شما توسط همسرتان باعث کنجکاوی فرزند شما به‌ویژه در سنین پایین‌تر باشد. آن‌ها ممکن است راجع به این رفتار و همین‌طور حد و حدود ارتباط میان دو جنس از شما سؤالاتی بپرسند. این موضوع به‌ویژه در سنین چهار یا پنج‌سالگی که فرزند شما متوجه تفاوت‌های جنسیتی شده و فرضیه‌هایی را برای توجیه این تفاوت در ذهن ایجاد می‌کند افزایش پیدا خواهد کرد. در چنین شرایطی سعی کنید تا به‌جای احساس اضطراب یا متوقف کردن بوسیدن همسرتان در مقابل فرزندان اطلاعاتی متناسب با سن کودک به او بدهید و از پرخاش کردن به آن‌ها، بیان موضوعات خلاف واقع یا توضیح مطالبی که متناسب با سن آن‌ها نیست خودداری کنید. درصورتی‌که احساس می‌کنید به‌تنهایی نمی‌توانید به سؤالات فرزندتان پاسخ دهید از یک مشاور کودک برای افزایش آگاهی در ارتباط با تربیت جنسی کودک کمک بگیرید.

بوسیدن همسر در مقابل فرزند | نامادری یا ناپدری
هنگامی‌که پس از جدایی یا فوت یکی از والدین، شما با فرد دیگری ازدواج می‌کنید یکی از مشکلات بسیاری از کودکان و نوجوانان این است که نمی‌توانند عضو جدید را به‌عنوان مادر یا پدر خود بپذیرند. این موضوع در شرایطی که فرزندتان شاهد رابطه عاطفی میان شما و همسرتان باشد به‌مراتب شدت بیشتری پیدا خواهد کرد و حتی می‌تواند باعث بروز مشکلات و ناسازگاری‌های رفتاری بسیاری از جانب فرزندتان باشد. در چنین شرایطی بهتر است حساسیت‌های فرزندتان را درک کرده و نسبت به آن‌ها بی‌توجه نباشید.
سعی کنید تا جای ممکن با آرامش و به‌مرورزمان همسرتان را به فرزندتان معرفی کرده و تا پیش از ایجاد این پذیرش در وی، ارتباط عاطفی خود را کنترل نمایید. این شرایط می‌تواند گاهی شما را در دوراهی میان همسر و فرزندتان قرار داده و مشکلات بسیاری را برایتان ایجاد کند. کمک گرفتن از مشاورین خانواده تا حد زیادی به سازگاری سریع‌تر با شرایط و بهبود اوضاع کمک خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *