کودک

چرا وقت گذراندن با کودک برای رشد و پیشرفت او مهم است؟

بدون شک یکی از دغدغه‌های اصلی والدین این است که بتوانند رابطه خوبی با فرزندانشان داشته باشند و بتوانند آن‌ها را به بهترین شکل ممکن پرورش دهند. فرزندپروری کار چندان ساده‌ای نیست، به‌خصوص اگر نتوانید کودک را درک کنید و نیازهای او را بشناسید. یکی از کارآمدترین راه‌حل‌ها وقت گذراندن و اختصاص دادن زمان باکیفیت با کودک است.
ارتباط با کودک، صحبت کردن، آواز خواندن، غذا خوردن و کتاب خواندن با هم نقش بسیار مهمی در رشد و پرورش کودک دارد. این کار نه تنها باعث می‌شود کودک احساس مهم بودن و اعتماد به نفس کند، بلکه به شما کمک می‌کند تا شناخت خوبی نسبت به علاقمندی و مهارت‌های کودک پیدا کنید.

اهمیت وقت گذراندن با کودک

 

براساس پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام شده است، کودکانی که کنار والدینشان کتاب می‌خوانند دامنه واژگان گسترده‌تری نسبت به سایر کودکان دارند. همچنین، کتاب خواندن باعث می‌شود کودکان دیدگاه تازه‌ای نسبت به دنیای اطراف پیدا کنند.

نباید تاثیر بازی کردن را از یاد ببرید. فعالیت‌ها و بازی‌های ساده و مفرح هم باعث تفریح و شادی کودک می‌شود و هم چیزهای زیادی به او می‌آموزد. در واقع، بازی کردن یکی از مهم‌ترین ابزارهای آموزش کودکان محسوب می‌شود. از جمله بازی‌هایی که نقش مهمی در رشد کودک دارد عبارت‌اند از:

  • پازل: حل کردن پازل مهارت حل مسئله و ادراک بصری کودک را افزایش می‌دهد.
  • کتاب تصویری: کتاب‌های مصوری که در آن‌ها نام هر چیزی زیر تصویر آن نوشته شده است یکی از بهترین ابزارها برای افزایش دامنه واژگان و شناخت حروف و کلمات در کودکان محسوب می‌شود.
  • بازی‌های تخیلی: بازی‌هایی که قوه تخیل کودک را تحریک می‌کنند می‌توانند مهارت‌های واقعی زندگی از جمله تصمیم‌گیری را به کودک آموزش دهند.
  • بازی‌های ساده با توپ: بازی با توپ یا همان توپ‌بازی نقش مهمی در هماهنگی عضلات، هماهنگی چشم و پا و کنترل دست و پای کودک دارد. 

رشد و بزرگ شدن کودک زمان زیادی می‌برد، اما با عشق، توجه و صبر، کودک نوپای شما به‌موقع و به‌درستی به نقاط عطف رشد دست پیدا می‌کند. بنابراین، باید با ارتباط با کودک از این زمان لذت ببرید.

تفاوت دختر و پسر در مراحل رشد

وقت گذراندن با کودک

نکته‌ای که باید در برقراری ارتباط و وقت گذراندن با کودک به آن توجه کنید تفاوت دختر و پسر است. متخصصان عقیده دارند بین دختر و پسر تفاوت‌هایی وجود دارد که ممکن است موجب بروز تفاوت‌هایی در مراحل رشد آن‌ها شود. برای مثال، پسرها در مهارت‌های فیزیکی و جسمانی زودتر توانایی کسب می‌کنند و دخترها معمولا در حرف زدن، تخیل و احساسات از پسرها کمی جلوترند. بنابراین، نباید توانایی‌های دختر و پسر همسن را با هم مقایسه کنید، بلکه باید برای برقراری ارتباط و وقت گذراندن با آن‌ها، به توانایی‌ها و علایقشان توجه کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *