کودک

نقش رژیم غذایی کودکان بر تحریک اشتهای آنها

اغلب پزشکان و پزشک متخصص اطفال تنها در صورتی نگران رژیم غذایی کودکان و اشتهای کودک شما هستند که رشد نکنند و یا افزایش وزن نداشته باشند. اگر اینطور نباشد، اغلب اولین گام، تغذیه درمانی و گام بعدی، تجویز داروهای تحریک اشتها می باشد. یکی از داروهای تحریک اشتها که متداول تر است، داروی پریاکتین است.

رژیم غذایی کودکان و کمبود وزن

نوع رشد، می تواند شاخص خوبی برای بررسی وضعیت رژیم غذایی کودکان باشد. رشد کودک توسط یک متخصص بهداشت و درمان مورد ارزیابی قرار می گیرد که آیا کودک از الگوی رشد خود پیروی می کند یا خیر. رشد کودک را می توان با نگاه کردن به وزن کودک و در نظر گرفتن سن و قد او  و مقایسه آنها با مراجع بین المللی،کنترل کرد. این کار را می توان با ترسیم وزن و قد کودک در نمودار وزن و قد مخصوص پسران و دختران و بسته به جنسیت کودک، انجام داد.

پزشكان وزن و قد كودك شما را اندازه گیری می کنند تا مشخص كنند که آیا وزن كودك شما در محدوده سالمی قرار دارد یا خیر. پزشک همچنین سن و الگوی رشد کودک را  برای تعیین اینکه آیا کودک شما دارای اضافه وزن است یا خیر، مورد ارزیابی قرار می دهد. تشخیص کمبود وزن در کودکان دشوار است زیرا کودکان به طور غیرقابل پیش بینی، دارای جهش رشدی هستند.

نگرانی هایی در مورد کمبود وزن

کودکی که دچار سوء تغذیه است، به احتمال زیاد، بیشتر بیمار می شود. کودک ممکن است احساس ضعف یا خستگی کرده و در داشتن تمرکز دچار مشکل شود. کودک ممکن است به درستی رشد نکند و یا در رسیدن به سن بلوغ، با تاخیر مواجه شود. در هر صورت، همکاری داشتن با پزشک یا پرسنل بهداشتی برای کمک به مشخص کردن آنچه که در جریان است و چگونگی رسیدگی به آن مهم است.

چندین دلیل برای کمبود وزن وجود دارد. از قبیل:

  • مصرف نکردن غذای کافی در مقایسه با میزان مصرف روزانه.
  • وجود یک بیماری اساسی مانند عفونت کرم.
  • داشتن استرس
  • انجام ورزش های وسواس گونه
  • عدم علاقه به خوردن غذا که می تواند نشانه ای از اضطراب باشد.
  • همچنین آلرژی غذایی که باعث بروز ناراحتی بعد از خوردن غذا می شود
  • مصرف مقادیر زیادی کافئین، ترس از داشتن اضافه وزن بیش از حد یا حتی اختلال در خوردن غذا.
  • جهش رشد ناگهانی.

دلایل کمبود وزن

مشابه با عوامل خطر چاقی، هیچ دلیلی برای کمبود وزن نیز وجود ندارد. مصرف بسیار کم کالری، انجام ورزش های سنگین یا داشتن ژن های لاغری و یا استعداد ژنتیکی برای سرعت متابولیک بالاتر می توانند دلایل کمبود وزن باشند. گاهی اوقات نیز کمبود وزن به دلیل بروز عوارض جانبی دارو، استرس عاطفی قابل توجه، افسردگی، اختلال در خوردن، پرکاری تیروئید، دیابت، سرطان یا سایر نگرانی های جدی پزشکی اتفاق می افتد.

مراجعه به پزشک برای پی بردن به ریشه علت کمبود وزن، بسیار مهم است، به خصوص اگر تجربه داشتن تغییر چشمگیر و یا سریعی در وزن خود داشته باشید. والدین نوزادان و کودکان خردسال، باید در هر بار چک آپ کودک توسط پزشک، کپی منحنی رشد کودک را از پزشک بخواهند تا از الگوی رشد منحصر به فرد کودک خود آگاهی داشته باشند. بالا و پائین شدن تغییرات چشمگیر در منحنی رشد، همان چیزی است که شما به دنبال آن هستید و منحنی رشد می تواند اطلاعات بهتری نسبت به بررسی ساده قد و وزن کودکان را ارائه دهد.

با یک پزشک متخصص تغذیه اطفال و یا با پزشک خانوادگی خود در ارتباط باشید تا رژیم غذایی کودکان و مقادیر توصیه شده مصرف شیر و آبمیوه متناسب با سن کودک خود را بررسی کنید زیرا مصرف بیش از اندازه می تواند اشتهای کودک را به خوردن غذاهای جامد کم کند و منجر به مشکلات رشدی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *