سلامتی, نوزاد

مزایای استفاده از پستانک

یکی از وسایلی که برای آرام کردن نوزاد از آن استفاده می شود، پستانک است. نوزادی که تازه متولد می شود، میل به مکیدن دارد. بعضی از نوزادان حتی قبل از تولد هم انگشتان و شست خود را می مکند. اما آیا پستانک به راستی برای کودکان مفید است؟ اگر چه پاسخ به این سوال هنوز مشخص نیست، اما متخصصان اجازه استفاده از آن را در اولین سال تولد نوزاد بدون مانع می دانند.

https://www.instagram.com/p/CDspDh2naqw/

برای بعضی کودکان استفاده از پستانک، روشی رضایت بخش در فاصله بین شیردهی می باشد. مزایایی که برای این کار در نظر گرفته شده عبارتند از:

1) پستانک آرامش می‌دهد:

قبل از تولد و در شکم مادر، مکیدن، یکی از اولین وظیفه‌های حرکتی جنین بوده است. مکیدن باعث می‌شود او شب آرام‌تر و راحت‌تر بخوابد و خیلی بی‌سر و صدا و آرام‌تر، منتظر وعده بعدی غذایش باشد. هم‌چنین پستانک، خود به خود، خوابیدن را آسان‌تر می‌کند.

2) برای نوزادهای نارس، بسیار مفید است:

پستانک به سریع‌تر رشد کردن و توسعه یافتن عضله‌های دهان کمک می‌کند و به كودك اجازه می‌دهد عمل مکیدن را زودتر بیاموزد. طبق تحقیقات انجام شده در آمریکا، مکیدن پستانک، زمان نگه داشتن نوزادان نارس را در بیمارستان، یک هفته کاهش می‌دهد.

3) خطر مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش می‌دهد:

طبق آخرین تحقیقات انجام شده، پستانک خطر مرگ ناگهانی کودک را هنگام خواب، 25 تا 30 درصد کاهش می‌دهد. حرکت‌های ناشی از مکیدن، ماهیچه‌های حلق را تقویت می‌کند. هم‌چنین نفوذپذیری راه‌های تنفسی توسط همین حرکت‌ها تضمین می‌شود. در صورت عفونت هم، نوزاد بهتر واكنش نشان می‌دهد.

4) پستانک دور انداختنی است:

اگر زمانی رسیده که کودک باید این عادت را ترک کند، شما می توانید به راحتی پستانک را دور بیاندازید، ولی اگر کودک عادت به مکیدن انگشتان داشته باشد ترک آن بسیار مشکل تر است.

سایر فواید پستانک:

– پستانک روشی برای ایجاد حواس پرتی موقت است. زمانی که کودک گرسنه است تا آماده شدن برای شیر دادن و یا درست کردن شیشه شیر برای او می توان پستانک را واسطه قرار داد. همچنین در هنگام تزریق واکسن و غیره می تواند کودک را تا حدودی آرام کند.

– پستانک به خوابیدن کودک کمک می کند. (از پستانک به عنوان اولین وسیله برای آرام کردن کودک استفاده نکنید.)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *