پدر

خواص زعفران برای اسپرم مردان

آیا از خواص زعفران برای اسپرم مردان آگاهی دارید؟ تولیدمثل یکی از ویژگی‌های فطری همه موجودات زنده است و همه موجودات دوست دارند از طریق تولیدمثل بقای نوع و نسل خود را در جهان تضمین کنند. در این میان بعضی از افراد توانایی باروری خود را به دلایل متعدد جسمی و روانی از دست می‌دهند و به کمک‌های پزشکی و روان‌شناختی نیاز پیدا می‌کنند. روش‌های پزشکی زیادی برای درمان این مشکل طراحی‌شده است. یکی از راهکارها استفاده از موادی است که کیفیت اسپرم‌های مردان را بهبود می‌بخشد اما به دلیل عوارض جانبی بعضی افراد تمایل دارند از داروهای گیاهی استفاده کنند. یکی از مواد گیاهی برای درمان ناباروری جنسی استفاده از زعفران است که در اینجا قصد داریم آن را بررسی کنیم.

 

خواص زعفران برای اسپرم مردان

ناباروری جنسی معمولاً به دلیل ناقص بودن اسپرم‌های مردان اتفاق می‌افتد. اجزای مهم اسپرم مردان سر و دم آن است که اگر هر دو وجود داشته باشند و بتوانند به‌صورت خوبی عمل کنند، احتمال باروری را بالا می‌برند و در صورتی‌که اسپرم ناقص باشد احتمال باروری را کاهش می‌دهد. در زیر ملاک‌های سلامت اسپرم و تأثیر زعفران بر آن را بررسی خواهیم کرد.

1. تأثیر زعفران بر حرکت اسپرم

هر چه اسپرم‌ها مسیر دهانه رحم تا رسیدن به تخمک و لانه گزینی را سریع‌تر طی کنند احتمال زنده ماندن آن‌ها و درنهایت احتمال باروری بالاتر می‌رود. متخصصان حرکت اسپرم‌ها را به چهار دسته تقسیم‌بندی کرده‌اند. الف) حرکت سریع و جلو رونده ب) حرکت آرام و درجا ج) حرکت جلو رونده د) بدون حرکت. اسپرم‌های نوع الف بهترین کارکرد را دارند.

در درمان سنتی زعفران دم‌کرده را برای این مقصود استفاده می‌کردند. زعفران دم‌کرده از خشکی پوست بیضه‌ها جلوگیری می‌کند و باعث حرکت سریع‌تر اسپرم می‌شود. اما در درمان‌های جدیدتر از عصاره اتانولی زعفران استفاده می‌شود. زعفران محلول در اتانول باعث تحرک بیشتر اسپرم‌ها می‌شود و این امکان را از طریق حذف رادیکال‌های آزاد که مانع رشد کامل اسپرم می‌شود انجام می‌دهد.

واریکوسل یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مرتبط با ناباروری هست. این بیماری معمولاً به دلیل اختلال در جریان خون در کیسه بیضه ایجاد می‌شود به این صورت که رگ‌های درون کیسه بیضه انتقال جریان خون را به‌خوبی انجام نمی‌دهند. این بیماری درنهایت منجر به کاهش تعداد اسپرم‌ها و کیفیت اسپرم‌ها می‌گردد و در مواردی منجر به ناباروری در افراد می‌شود.

2. تأثیر زعفران بر کیفیت اسپرم

متخصصان اورولوژی معتقدند که زعفران تعداد اسپرم‌ها را افزایش نمی‌دهد بلکه باعث افزایش کیفیت اسپرم‌ها می‌گردد. در این مورد هم باید به نقش عصاره اتانولی زعفران بر کاهش رادیکال‌های آزاد اشاره کرد. در ضمن باید اضافه کرد که کاهش استرس و تنش اکسیداتیو باعث بالا رفتن تعداد و طول عمر سلول‌های تولیدکننده اسپرم و همچنین خود اسپرم‌ها می‌شود. هنگامی‌که بدن انسان به‌صورت کافی از آنتی اکسید‌ها برخوردار نباشد، سلول‌های جنسی خیلی زودتر از بین می‌روند و مرگ سلول‌های جنسی موجب ایجاد اختلالات جنسی می‌شود.

3. تأثیر زعفران بر جلوگیری از آسیب کروموزوم‌ها

زعفران یک آنتی اکسیدان قوی به‌حساب می‌آید و به همین دلیل باعث حذف رادیکال‌های آزاد و همچنین جهش‌های ژنتیکی در سطح کروموزوم و DNA می‌گردد. زعفران این عمل را از طریق جلوگیری از التهابات سلول‌های مغزی و همچنین از طریق بهبود اندام‌های بدن انجام می‌دهد.

4. خواص زعفران برای اسپرم مردان | تأثیر زعفران بر رفع اختلال نعوظ

اختلال در نعوظ نوعی از ناکارآمدی جنسی است که در آن مرد قادر نیست آلت جنسی خود را به حالت نعوظ دربیاورد و یا نمی‌تواند در طول عمل جنسی نعوظ خود را حفظ کند. این عارضه می‌تواند به دلایل مختلف جسمی از قبیل دیابت، فشارخون، بیماری MS، بیماری پارکینسون، اختلالات غدد درون‌ریز و… اتفاق بیافتد. درهرصورت دلیل بروز این مشکل کمبود خون‌رسانی مناسب به آلت جنسی است و در صورتی که گردش خون در آلت جنسی از کار بیافتد، هورمون‌های جنسی نیز توانایی اثرگذاری خود را از دست می‌دهند و فرد مبتلا به اختلال عملکرد جنسی می‌گردد.

زعفران از طریق کمک به بهبود جریان خون باعث تأثیر مثبت بر میزان جریان خون در اندام‌های تناسلی می‌گردد و از این طریق در بهبود اختلال نعوظ مؤثر است. تحقیقات نشان داده که مصرف زعفران باعث افزایش تعداد دفعات نعوظ، کاهش زمان نهفتگی برانگیختگی جنسی و همچنین افزایش طول زمان رابطه جنسی می‌گردد.

در تحقیق دیگری 10 روز استفاده در مقدار 100 میلی‌گرم از زعفران باعث بزرگ‌تر شدن قسمت‌های پایه و نوک آلت جنسی مردانه گردید که نشان از بهبود جریان خون در این نواحی دارد. افزایش جریان خون نیز به‌نوبه خود باعث افزایش ترشح هورمون‌های جنسی و درنهایت رفع اختلال نعوظ می‌گردد.

5. تأثیر زعفران بر افزایش ترشح هورمون‌های جنسی

مصرف زعفران باعث افزایش ترشح هورمون‌های جنسی هم در مردان و هم در زنان می‌شود. مصرف زعفران و مشتقات آن باعث افزایش ترشح هورمون آزادکننده گونادوتروپین از هیپوفیز پیشین می‌شود و درنهایت موجب می‌شود تا سطح تستوسترون در مغز و اندام‌های جنسی افزایش یابد و به این شیوه باعث افزایش میل جنسی در مردان می‌شود.

در زنان نیز مکانیسم مشابهی فعالیت را شروع می‌کند. به این معنا که ترشح هورمون آزادکننده گونادوتروپین باعث افزایش ترشح هورمون FSH و LH می‌شود و همین امر باعث افزایش تولید هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌شود و این هورمون باعث افزایش میل جنسی در مردان می‌شود. پس با توجه به یافته‌های کنونی باید بگوییم که زعفران هم در مردان و هم در زنان باعث افزایش میلی جنسی می‌گردد.

6. خواص زعفران برای اسپرم مردان | تأثیر زعفران بر تقویت روابط زوجین

اختلال در عملکرد جنسی زوجین موجب تضعیف روابط درون خانواده‌ها می‌شود. یکی از فاکتورهای مهم یک زندگی زناشویی خوب و مناسب ارضای نیاز جنسی هر دو طرف است. روابط جنسی باعث صمیمت و تعهد بیشتر زوجین نسبت به یکدیگر می‌شود و باعث افزایش کیفیت زندگی می‌گردد. مصرف زعفران به دلیل اینکه باعث افزایش میل جنسی هم در مردان و هم در زنان می‌شود می‌تواند بنیان روابط زوجین را بهبود ببخشد.

7. تأثیر زعفران بر کاهش میل جنسی ناشی از داروهای ضدافسردگی

افسردگی یکی از بیماری‌های روانی-عصبی شایع در جهان است. این بیماری معمولاً به‌وسیله داروهای ضدافسردگی تا حدودی بهبود پیدا می‌کند. یکی از عوارض داروهای ضدافسردگی کاهش میل جنسی است. تحقیقات نشان داده که مصرف زعفران باعث می‌شود تا میل جنسی افرادی که در اثر مصرف داروهای ضدافسردگی دچار اختلال جنسی شده بودند افزایش پیدا کند.

8. تأثیر زعفران بر افزایش گردش خون در اندام جنسی

افزایش گردش خون در اندام جنسی موجب تقویت میل جنسی می‌شود. درواقع یکی از مشکلات افراد دارای اختلالات جنسی عدم گردش خون مناسب در اندام جنسی است. مصرف زعفران باعث می‌شود تا سرعت گردش خون در اندام‌های مختلف بهبود پیدا کند و همچنین میزان خون‌رسانی به اندام‌های جنسی نیز بیشتر می‌گردد. مصرف زعفران از طریق گرم کردن اندام‌های بدن موجب بهبود خون‌رسانی می‌گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *